Van robottaxiʼs, waterstof en XXL trucks

Voor ACE Mobility heb ik een magazine gemaakt over de toekomst van mobiliteit

Wordt elektrisch rijden de toekomst, gaat waterstof nog een comeback maken, of wordt deelmobiliteit steeds belangrijker voor steden die groener en schoner willen zijn? ACE Mobility is een verbindende kennisorganisatie in de Nederlandse automotive industrie. Je leest meer over de toekomst van mobiliteit in de nieuwe editie van het Drive magazine.

Foto gemaakt door Nico Swartz en illustraties door Willem Scholtes.

De toekomst van mobiliteit in vijf artikelen

Ik heb ongeveer twintig mensen uit het netwerk van ACE heb gesproken. Alle informatie uit de interviews heb ik verzameld en er vijf inhoudelijke artikelen van gemaakt over elektrisch rijden, autonome voertuigen, waterstof, zwaar transport en deelmobiliteit. Naast de artikelen heb ik ook vijf kernbeelden gemaakt samen met fotograaf Nico Swartz en illustrator Willem Scholte.

De mensen die ik heb gesproken kwamen uit het onderwijs en bedrijfsleven:

  • Professors en docenten van de HAN en Fontys automotive en IT opleidingen zoals Frans Tillema, Ger Post, Paul Verstegen en Bram Veenhuizen. De meesten zijn betrokken bij lectoraten van de hogescholen waar ze het MKB helpen om innovaties toe te passen in hun business.
  • Met toonaangevende bedrijven gesproken zoals de grote bekenden DAF trucks en VDL Special Vehicles maar ook andere interessante innovatie bedrijven zoals Greenwheels, Shuttel, NPS Driven, Nijwa Zero en Hyster-Yale
  • Ook heb ik een aantal verhalen geschreven over racen op waterstof en de self driving challenge.

Naast de geschreven content viel het visuele stuk onder mijn regie. Samen met fotograaf Nico Schwartz zijn we op vier centrale plekken op de verkeersaders in Eindhoven gaan fotograferen. Omdat het magazine gaat over de toekomst van mobiliteit was het idee om de toekomst ʼte schetsenʼ in de bestaande realiteit. Ik werk vaker samen met Willem Scholtes voor animaties en videoʼs. Zodoende heb ik hem gevraagd om de toekomst als een visuele laag over de bestaande fotoʼs te tekenen. Het magazine is opgemaakt door Studio Lauda.

…het uitbrengen van je eigen magazine (owned media) is een ontzettend goede investering. 

Maar hoe maak je eigenlijk een magazine?

Stap 1: een vertrouwensband opbouwen

Voordat ik begon met het schrijven heb ik eerst meerdere malen rond de tafel gezeten met de klant. Dit is wel iets waar ik expres extra tijd in steek. Vanaf het begin wilde ik begrijpen wat er precies nodig is, wat de verwachtingen zijn en wilde ik een gevoel te krijgen van de organisatie – en de belangen die er spelen. Je bouwt ook een band op wat heel prettig is als je voor een langere periode samenwerkt.

Aan het begin van het briefingstraject wilde ik vooral antwoorden op deze vragen:

  • Waarom de keuze voor dit medium?
  • Wat zijn de belangen in het ecosysteem?
  • Voor wie is het bedoeld?
  • Hoe wordt het gedistribueerd?

Stap 2: maak een plank

Als je dit duidelijk hebt kun je beginnen met een overzicht van de artikelen. Dat wordt ook wel een plank genoemd. Eigenlijk is het een inhoudsopgave waarin je specificeert waar ieder artikel over moet gaan. De communicatieadviseur bij ACE haalde input bij de organisatie over de onderwerpen en partijen die er aangehaakt moeten worden.

Uiteindelijk zijn we samen op vijf hoofdthemaʼs gekomen en hebben we de partijen en onderwerpen daaronder gegroepeerd. Op basis van deze informatie heb ik alvast de titels van de artikelen opgeschreven en een korte abstract geschreven waarin wordt beschreven waar het over zal gaan.

Toen dit af was, en intern gecheckt met de organisatie, kon ik aan de slag met het plannen van de interviews. Door de informatie van de lectoraten van de HAN en Fontys heb ik het academisch kader kunnen schetsen als richtlijn voor de artikelen.

Met deze input kon ik naar de bedrijven en projecten om ze te vragen wat hun visie hierop was. Waren ze bijvoorbeeld al bezig met autonome voertuigen? Wat kwamen ze tegen in de praktijk? Waarom zijn deze ontwikkelingen zo belangrijk? Doordat ik van tevoren een helder beeld had van het verhaal dat ik wilde schrijven kon ik ook heel gericht op zoek naar informatie. Dan gaat het niet zozeer om het stellen van de juiste vragen – maar het stellen van de vragen op basis van het te anticiperen antwoord.

Stap 3: transcriberen

Het uitwerken van de interviews kan tegenwoordig (godzijdank) met AI. Met Fireflies.ai en ook de transcriptie functionaliteit van Teams heb ik meteen een uitgeschreven interview. Door deze meteen te checken na een interview kon ik de fouten er ook meteen uit filteren. Deze transcripties vormen dan de basis voor de te schrijven artikelen. (Als ik de uren van het transcriberen had moeten berekenen in mijn offerte, dan was deze aanzienlijk hoger uitgevallen. Met deze tools wordt het maken van een magazine wat meer binnen het bereik van ook de kleinere organisaties).

Want ik ben ervan overtuigd, ook al zie je het nog amper, dat het uitbrengen van je eigen magazine (owned media) een ontzettend goede investering is: je hebt content die je kan hergebruiken, ook op social media en in je presentaties. Je kunt zelfs de interessante stukken eruit halen en het naar de pers sturen.

Door het maken van een magazine bouw je meteen aan de relaties met klanten en belangrijke partners. Uit mijn ervaring werken mensen graag mee. Want geef toe, vind jij het niet stiekem geweldig om ondervraagd te worden over jouw expertise?

Stap 4: schrijven en vertalen naar het Engels

Dan was er nog een andere uitdaging: het magazine is in het Engels. Waarom zou je dan geen native copywriter inhuren? Goede vraag. Mijn Engels is niet slecht – ik heb altijd in internationale omgevingen gewerkt en gestudeerd- maar het is duidelijk niet op het niveau van een native speaker. Dit zou ik ook nooit in mijn hoofd willen halen.

Maar de mensen met wie ik heb gesproken, alle informatie die ik heb vergaard, waren – met uitzondering van twee personen – allemaal Nederlanders. Doordat ik met ze in hun moedertaal kon praten voelden ze zich meer op hun gemak en was de informatie die ik kreeg ook meteen raak. Nogmaals, interviews zijn niet om vragen te stellen. Een goed interview is liever een goed gesprek, het gaat om het verhaal. Dan komt er veel meer waardevolle informatie op tafel dan een vragenlijstje af te werken.

Vervolgens heb ik de artikelen toch in het Nederlands geschreven en een eerste (dunglish) vertaling gemaakt met behulp van AI: dus niet zomaar klakkeloos vijf artikelen door de translator machine gehaald, maar zelf ook meegeschreven en zinnen geherformuleerd. Toen ik er redelijk tevreden mee was heb ik het laten nalezen en editen door een native speaker.

De teksten lezen zo veel beter. Dat is het echt waard. Natuurlijk zal het nooit zo goed zijn als een native speaker het had kunnen doen, maar voor dit doel en de doelgroep was het echt prima. Voor de volgende keer zal ik het wel anders aanpakken (maar dat wordt een andere case).

Eindresultaat

De feedback van de klant was dat ze erg blij waren met de nieuwe look en feel van het magazine. De artikelen bevatten de essentie waar ze naar op zoek waren, zonder dat ze daar zelf veel tijd in hoefden te steken om die naar boven te halen. De samenwerking liep ook soepel en eigenlijk was het gewoon goed! Het magazine is begin juni verspreid op een evenement. Maar is ook digitaal te lezen.

Het hele magazine kan je hieronder lezen:

Heb jij ook interesse om een magazine te maken en te kijken of dit binnen jouw organisatie past? Laat dan gerust even een berichtje achter! Of stuur mij een mailtje: info@elinevanuden.nl

Laat een reactie achter





Laat een reactie achter