El_2822AB kleiner

Liefde voor verhalen

De liefde voor teksten en verhalen zit diep in mij verankerd. Als kind was een van de grootste boekenwurmen die je maar kunt voorstellen.

In de straat kwam de biebbus wekelijks langs op woensdagmiddag. Ik stond dan al op de uitkijk voor het raam met mijn stapeltje boeken en bibliotheekpas in mijn jaszak. Zodra de bus de hoek om kwam rijden, stoof ik naar buiten om een nieuwe voorraad boeken te lenen. Het eerste boek had ik vaak al binnen een uur uit, zodat ik die nog even snel kon omruilen voor een ander boek.

Studie en jobs

Toen ik hoorde dat er een studie bestond dat ging over mijn hobby, twijfelde ik geen moment: ik besloot Literatuurwetenschappen te studeren aan de UvA. Mijn doel was om te promoveren, maar ik kwam er al snel achter dat dit niet echt iets voor mij was.

Een tikkeltje gedesoriënteerd besloot ik na mijn afstuderen te gaan werken. Mijn eerste echte baan was bij een startup in metaal 3D-printen. Dit had in eerste instantie helemaal geen raakvlakken met mijn studie.

Maar het leven kan je verrassen! Ik merkte dat ik de technologische wereld juist interessant vond en de vraag die vaker 'op-popte' was deze:

"Hoe kan je complexe technologische materie vertalen naar pakkende verhalen?"

Van startup naar innovatiecentrum

Dat verhaal vertellen, werd mijn volgende baan bij de startup LifeSense Group waar ik als product marketing manager aan de slag ging. In plaats van de communiceren 'wat' het product is - nog best gebruikelijk in de techwereld, veranderde ik het verhaal naar 'waarom' dit product nodig is. Dit sloeg aan.

De media pikte het op en we kregen aanmeldingen vanuit het hele land om mee te werken met de verdere ontwikkeling van het product.

Na 2,5 jaar merkte ik toch dat ik meer wilde leren uit het grotere bedrijfsleven. Ik kon aan de slag als communicatie-specialist bij imec: een grote innovatiehub uit Leuven die chiptechnologie en digitale oplossingen ontwikkelen. Dat was een strategische en uitvoerende functie. Ontzettend leerzaam. Daar heb ik geleerd om met de slimste ingenieurs te praten en dit te vertalen naar een communicatiestrategie.

Content maken

Bij imec kwam ik er achter dat wat ik het liefste deed; en dat was content maken. Voornamelijk teksten en video. Maar omdat mijn job vooral aansturend was, kon ik niet bezig zijn met waar ik het meeste energie van kreeg.

Dus besloot ik alles wat ik geleerd had - van boeken en literatuur tot communicatie in de technologische wereld - om te zetten naar een eigen bedrijf: samen met klanten inhoudelijke en scherpe content ontwikkelen.