Een wervingsfilmpje maken, hoe doe je dat?

Wervingsfilmpjes. Je ziet ze veel! Bij Cito werken docenten samen in zogenaamde ‘constructiegroepen’ waarin vragen worden verzonnen voor de examens. Maar docenten komen al om in het schoolwerk. Hoe zorg je ervoor dat docenten gaan solliciteren op de vacature?

Hoe je een wervingsfilmpje maakt

Examens komen niet met één druk op de knop uit de printer rollen. De vragen worden bedacht door ‘constructiegroepen’. In die groepen zitten docenten die vanuit hun eigen expertise de vragen bedenken van de examens die scholieren voor hun neus krijgen geschoven. Docenten zijn dus cruciaal bij het maken van de examens.

Om ervoor te zorgen dat meer docenten solliciteren op deze functie kwam de vraag van Cito of we een filmpje konden maken die gebruikt kan worden in een LinkedIn wervingscampagne.

Vooral authentiek en niet gespeeld

Nu klinkt het woord ‘constructiegroeplid’ nog een beetje cryptisch. Om ervoor te zorgen dat mensen gaan solliciteren, zou je eigenlijk moeten laten zien wat de dagelijkse realiteit is van het werk. Het moet bepaalde waarden aanspreken die je hebt in je werk. Eigenlijk wat je het liefst ziet, is iemand met wie je kan identificeren. Het moet authentiek zijn: niet gespeeld of vooropgezet.

Uiteindelijk besloten we te gaan filmen hoe het is om ècht als constructiegroeplid te werken: een dag in het leven van een docent die dit werk doet. Waarom doet iemand dit werk? Hoe voelt het? Voelt iemand zich voldaan? Met andere woorden: waarom kiest iemand voor deze functie?

We hadden geluk! Kort daarna werden we gebeld dat er een groepssessie zou plaatsvinden bij Cito van een constructiegroep Aardrijkskunde. Ook was een van de docenten in de groep bereid om te worden gefilmd als hoofdrolspeler. We moesten snel schakelen…

Op zoek naar het ‘waarom’

Allereerst belde ik de docent op voor een interview waarin ik er achter kwam wat hem dreef en hem voldoening gaf. Dat heb ik verwerkt in een script die we als voice-over zouden gebruiken. Hij zou dit zelf inspreken. Docenten zijn gewend te praten, dat was nog een meevaller! We filmden hem tijdens de werksessie en de lunch. De focus lag op de momenten waarbij je echt het creatieve proces ziet – maar vooral ook het plezier die de groepsleden beleefden aan het werk. De edit maakt of breekt een film: die bepaalt het juiste ritme, flow en energie van het verhaal.

Het resultaat? Toch een filmpje die er authentiek uit ziet en voelt. Maar bovenal ook energiek en wervend is en werd verwerkt in de campagne – die, btw, ontzettend goed en boven verwachting is ontvangen. Ik verwacht de aankomende jaren dat er een hoop examenvragen worden gemaakt door vakkundige en creatieve docenten!

Korte tips voor het maken van een wervingsfilm

  1. Ga in gesprek met de mensen die er al werken.
  2. Ga op zoek naar het ‘waarom’ mensen hier werken
  3. Blijf echt en authentiek.
  4. Zoek naar de juiste energie en de sfeer.
  5. Maak alles tot een geheel – zowel het filmpje als de uiteindelijke campagne.

Laat een reactie achter